Tijdens werkzaamheden in de openbare ruimte ontstaat er een spanningsveld op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid. BUKO Infrasupport hanteert een integrale aanpak waarbij wetenschap, de digitale wereld en fysieke verkeersmaatregelen elkaar versterken. “Op die manier bieden wij oplossingen bij tijdelijke verkeerssituaties met als doel: een positieve(re) hinderbeleving”, zegt Harold Mulder, specialist mobiliteit bij BUKO Infrasupport.
Integrale, flexibele projectaanpak
Als specialist in tijdelijk verkeersmaatregelen weten ze bij BUKO als geen ander wat de beste, veiligste en minst ingrijpende keuzes zijn. “Wij beginnen een project altijd met een (gedrags)analyse vooraf: wie komen er in aanraking met de werkzaamheden en hoe kunnen we hen het beste op persoonlijk niveau informeren. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat bewustwording vooraf en begrip tijdens de tijdelijke verkeersituatie positief bijdraagt aan de veiligheid, doorstroming en hinderbeleving.”
Data verzamelen en toepassen
Sinds kort werkt BUKO Infrasupport met het BUKO City concept. Eén van de elementen uit BUKO City is de applicatie LISA “Zie dit als een deken die we over een bepaald gebied heen leggen waarmee we allerlei data ophalen over verkeersstromen, vertragingstijden enzovoorts. Die transparante data wordt vooraf, tijdens en na een project of event verzameld, gemonitord en geanalyseerd. Op basis van die data en het voorspellende vermogen hierin, kunnen we realtime de juiste mensen op het juiste moment en op de juiste manier informeren over bijvoorbeeld een alternatieve route”, zegt Harold. “Je hebt gewoon echt een voorsprong wanneer je proactief kunt handelen en communiceren. Met BUKO City behoud je de regie en zijn we in feite een mobiliteitsmakelaar die voor onze klanten de stad beheert.”
Samen sterk
“BUKO Infrasupport is een hele innovatieve partij binnen dit segment en onze kracht en slagvaardigheid is erg groot”, zegt Harold. “Maar we doen het vooral samen. Samen met onze klanten, maar ook samen met onze mensen en binnen onze verschillende divisies en vestigingen die elkaar versterken. We zegen niet voor niets met trots: wij zijn BUKO.”
Dynamisch verkeersmanagement
Tot slot noemt Harold nog enkele voorbeelden die onderdeel zijn van de integrale aanpak van BUKO. “Onze afdeling Dynamisch verkeersmanagement ontwikkelt intelligente systemen die verkeersafhankelijk werken. Niet zomaar tijdelijke verkeerslichten, maar systemen die de complexheid van een permanente verkeersregelinstallatie kunnen overnemen.” BUKO is de enige partij in Nederland die deze gecertificeerde iVRI installaties toepast. Doordat deze iVRI installaties gekoppeld kunnen worden met Flitsmeister is in een tijdelijke situatie ook de status van de lichten terug te vinden in de Flitsmeister app. Harold noemt verder het IMT: “Ons Interventie Motor Team zetten wij in om de omgeving te managen: zij kunnen snel en actief reageren, ter plekke meekijken en oplossingen bieden.” Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van passende maatregelen binnen het dynamisch verkeersmanagement van BUKO Infrasupport die een project 100% sluitend maken en de doorstroom en verkeersafwikkeling zo goed en veilig mogelijk maken.
Het artikel is ook terug te vinden op de website van GWW-Bouw via deze link.